Praktické tipy, jak na neplatiče

neplatič

Zboží nebo služba dodány, ale peníze nikde? S největší pravděpodobností jste i Vy narazili na neplatiče českého. Podívejte se s námi na to, jak za svou práci dostat zaplaceno a neztratit u toho chuť podnikat.

Něco za něco

Základním principem každého obchodu je směnit to, co potřebujete, za něco, co chce protistrana. Ať už se jedná o zboží nebo služby – vždy je rovnice jasná: něco za něco. V minulosti k tomu stačilo určit podmínky a zpečetit je podáním ruky, dnes je ale situace jiná. Podání ruky je mnohdy jen prázdným aktem a písemná smlouva kusem papíru. „Podnikatelé“ se naučili vymlouvat jako malé děti a záměrně oddalovat plnění svých závazků. Zkusíme si říci, jak být u kormidla.

Stručný harmonogram - jak na neplatiče:

  • 1-4 dny po splatnosti – pošlete slušný e-mail s upozorněním
  • + 7 dnů po odeslání e-mailu  – pošlete slušnou písemnou upomínku
  • + 7 dnů po odeslání 1. upomínky – pošlete 2. upomínku nebo rovnou předžalobní výzvu

 

První dny po splatnosti

Vzorová situace neplatiče:  Dodali jste službu, použili standardní 14denní splatnost a zrovna máte den 15., čili první den po splatnosti.

Neberte to jako pohromu. Zkuste se zamyslet nad tím, kolikrát jste třeba i Vy zapomněli na nějaký důležitý termín nebo splatnost faktury. Každý, kdo Vám neuhradil včas platbu, to nemusel udělat hned záměrně. A tak také jednejte.

Napište neplatiči (zapomnětlivci) přátelský e-mail.

Pane Nováku,
dne ABC jsme Vám dodali fakturu s číslem 1234 za službu/zboží EFGH. Faktura měla být splatná k včerejšímu dni.
Prosím o kontrolu, zda byla platba zaslána na správný účet.

Budu čekat na Vaši odpověď.

Neuvádějte věty typu: Prosím o kontrolu, zda fakturu evidujete, zda Vám dorazila,.. Neplatiče to poté vybízí k potvrzení Vaši domněnky a nastane případ, kdy Vám napíše, ať fakturu pošlete znovu a jste na začátku.

Po odeslání e-mailu Vám nezbývá než čekat. Máme rádi pravidlo sedmi dnů. Je férové. Neplatič má dostatek času na odepsání/platbu a Vy ho v případě nekonání držíte v tlaku.

Důležité upozornění: Neřešte termíny po telefonu. Znalý neplatič ví, že slibem nezarmoutí, proto komunikujte e-mailem a poštou.

 

Týden a více po splatnosti - první písemná upomínka

Vycházíme ze situace, kdy jste v prvních dnech neplatiče zdvořile upozornili e-mailem a on nekonal.

Na řadu přichází první písemná upomínka, kdy se opět zdvořile připomeňte, že má u Vás neuhrazenou fakturu po splatnosti a určete náhradní termín, do kterého ji chcete zaplatit.

Vzor první upomínky najdete zde.

Méně zběhlý podnikatel či účetní se zaleknou a začnou konat. Papír má alespoň v tomto konkrétním případě pořád svou váhu. Upomínku pošlete nejlépe doporučenou poštou a čekejte sedm dnů na reakci.

Co dál? Pokud zákazník nereaguje nebo neplní sliby, tak máte dvě možnosti:

  1. Dát mu šanci a poslat ještě jednu upomínku v ostřejším tónu.
  2. Poslat rovnou předžalobní výzvu – pokud nechcete hrát upomínkovou hru, doporučujeme tento krok. A nezapomeňte na dodejku.

 

Druhá upomínka (2–3 týdny po splatnosti)

Pokud klient hraje mrtvého brouka nebo slibuje hory doly, ale skutek utek, je potřeba hodit slušnosti stranou a začít situaci opravdu řešit. Na místě je tedy znovu na sebe upozornit a zaslat dopis (nejlépe s dodejkou pro případné dokazování) s nastínění právních kroků, které podniknete, pokud Vám nezaplatí.

Kompletní vzor druhé upomínky naleznete tady.

Mějte na mysli, že to co napíšete, budete plnit, ať Vás bere vážně.

A opět dejte prostor sedm dnů.

 

Předžalobní výzva (měsíc a víc po splatnosti)

Pokud nepomáhají upomínky, přichází na řadu dokument, který napoví i otrlému neplatiči, že sebou nenecháte zametat. A zároveň Vám v případě výhry sporu zajistí, že nebudete platit soudní výlohy.

Pamatujte, že u předžalobní výzvy není podstatné to, zda byla či nebyla fyzicky doručena - platí zde doručení fikcí. Pokud se Vám vrátí jako nevyzvednuta, nerozbalujte ji a nechte si ji pro soud. Stejně tak si schovejte také samotnou dodejku, pokud není součástí obálky.

To, jak může předžalobní výzva vypadat, najdete i s konkrétními příklady v našem dřívějším článku.

A pokud ani na ni dlužník nereaguje nebo se brání vším možným, nezbývá Vám bohužel nic jiného, než postoupit věc soudu.

 

Pár tipů na závěr

Nedejte na výmluvy

Každý se může dostat jednou do problémů, ale nenechte se vtáhnout do kolotoče lží. Dávejte druhou šanci, ale važte si své práce a svého času.

Mějte vše černé na bílém

Posílejte upozornění i upomínky písemně - poštou nebo s Listonoškou - a to doporučeně nebo ještě lépe rovnou s dodejkou. E-mail se může snadno "ztratit", telefon "neproběhnout".

Sliby dlužníků strvzujte Smlouvou o uznání dluhu

Pokud Vám neplatič slibuje uhradit pohledávku k pozdějšímu termínu, nechejte si podepsat smlouvu o uznání dluhu včetně splátkového kalendáře. Reakcí neplatiče zjistíte, zda má v plánu závazek uhradit a navíc se vyhnete spekulacím nad opodstatněním faktur.

Vzor smlouvy o uznání dluhu najdete tady nebo si ji rovnou vygenerujte v aplikaci Legito či Generatorsmluv.cz

Nastavujte vyšší smluvní penále

Běžně se ve smlouvách užívá penále 0,05%. U nižších částek (tisíce až desetisíce) takové penále pro neplatiče znamená jen bezvýznamnou důdku. Když si nejste zákazníkem jisti, s klidnou duší mu nastavte penále vyšší. Maximálně však do půl procenta (0,5%) za den prodlení.

 

Diagnóza: Chronický neplatič

Chronický neplatiči rádi využívají Vaší nedůslednosti a dobré vůle. Pokud Vám nakonec vždy zaplatili, nemáte je asi potřebu řešit, ale rozhodně byste si na ně měli dávat mnohem větší pozor. Mohou se z nich stát totiž hodně rychle opravdu velcí dlužníci na více frontách a dostat do problémů i Vás.

Jednejte lidsky, ale nastavujte mantinely a nepolevujte v požadavcích. Neděláte přece zadarmo.

Budeme rádi, když se s námi podělíte o to, jak to děláte Vy a to e-mailem na info@listonoska.cz nebo v komentářích na Facebooku.

Pomohl Vám článek? Řekněte o něm dál.
VÍTE, ŽE MŮŽETE POSLAT PAPÍROVÝ DOPIS PŘÍMO Z POČÍTAČE?
Chci vědět víc