Zpětná vazba a vyhodnocení direct mailu

Už jsem to tak trošku naznačovali dříve a dá se to i čekat. Direct mail není zadarmo a proto, aby se vyplatil, musí přinést určitý zisk.

 

Jednoduché počty

Každá kampaň by měla začít s určitými představami o tom, jaké budou náklady a zisky. A v ideálním případě by měly očekávané zisky několikráte násobit vklad.

Předpokládaný zisk = (počet odeslaných dopisů * očekávaná úspěšnost * průměrná hodnota objednávky) – náklady na direct mail (součet všech finančních i časových nákladů)

 

Realita

Teď je načase se podívat pravdě do očí a spočítat, kolik Vás vše opravdu stálo. Jaké byly skutečné náklady na jednoho zákazníka, který se přihlásil na Vaše stránky? A kolik Vás stála jedna objednávka?

Náklady na direct mail = celkové náklady za tisk a poštovné. Nezapomeňte zpeněžit také strávený čas, případně služby externích firem nebo databáze.

Response rate = počet příjemců sdělení, kteří na nabídku zareagovali / celkový počet oslovených * 100 % (u DM se pohybuje mezi 1 a 10 %)

Conversion rate = počet příjemců, kteří nabídku zakoupili / celkový počet oslovených * 100 % (je nižší než response rate)

ROI = ((čistý zisk – počáteční investice) / počáteční investice) * 100 %

Cena za zákazníka = celkové náklady / počet lidí, kteří skutečně nakoupili

 

Vyhodnocení

Na nic nespěchejte. Vyhodnocovat kampaň ihned po jejím dokončení se nemusí vyplatit. Nechejte nějaký čas i opozdilcům a teprve potom se pusťte do hodnocení. Zejména v tom případě, kdy by klientům mohlo rozhodnutí trvat déle.

Při samotné analýze se neřiďte jen ziskem (pokud to nebyl vyloženě jediný cíl kampaně). Zaměřit se můžete i na jiné metriky: počet návštěv na webu, znalost značky mezi cílovou skupinou, povědomí o produktu aj. Nezapomeňte, že Vám při vyhodnocování může posloužit mnoho online i offline pomocníků – např. Google Analytics, dotazníky nebo Váš personál, který zaznamenal zvýšený zájem o určitý produkt/službu, která byla v dopise zmíněna jen okrajově.

Mějte taky na paměti, že pokud klient nereagoval ihned po Vaší kampani, nemusí znamenat, že neměla žádný smysl. Pokud podnikáte se zbožím nebo službou, které jsou finančně či informačně náročné, musíte počítat s tím, že efekt se dostaví postupně. A jestli byla Vaše kampaň zaměřena spíše na představení značky, může se stát, že vyhodnocení bude zdlouhavé nebo nemožné.

 

Víte sice přesně co chcete, ale nemůžete najít to správné řešení? Načerpejte s námi příště inspiraci. A pokud se na něco chcete zeptat, jsem tu pro Vás. info@listonoska.cz.

Pomohl Vám článek? Řekněte o něm dál.
VÍTE, ŽE MŮŽETE POSLAT PAPÍROVÝ DOPIS PŘÍMO Z POČÍTAČE?
Chci vědět víc