Víte, kdo je "zaříkávač hadů"? Označuje se tak osoba, která tak nudně povídá, že Vás za chvíli skoro uspí. A přesně to bohužel umí i plno direct mailů (a všechny určitě neprodávají ortopedické polštáře). Podívejme se tedy na to, co dělat a nedělat.
Jaký direct mail nebude mít moc úspěch?
- Škrobený a nudný - myslete na to, že na druhé straně čte Váš dopis člověk, a ne stroj. Nemusíte používat kupu odborných výrazů, obchodních obratů ohraných frází nebo nesourodého textu.
- Dlouhatánský - pokud někdo rád čte, určitě má vhodnější literaturu, než Váš obchodní dopis. 4 strany sebelepší nabídky jsou opravdu moc.
- Namyšlený - "jsme nejefektivnější, máme ty nejlepší služby, nejlepší ceny a nejlíp Vám naslibujeme hory doly". Rozhodně se nepodceňujte, ale také si nehrajte na odborníky ve všem.
- Chladný - bez oslovení, bez jasností a detailů. Jaký asi může mít úspěch dopis, který začíná slovy "Vážení, píšeme Vám, protože chceme odkoupit Váš pozemek ležící v katastru města/obce v Jihočeském kraji, ...." Nikdo si nedal ani tu práci napsat konkrétní údaje, které přitom zná.
- Neužitečný - takový, který obsahuje plno informací navíc nebo jste se úplně minuli obsahem nebo cílovou skupinou. A neužitečný dopis, je zbytečný dopis.
- Nejasný - po přečtení nikdo neví, co chcete nebo co nabízíte. A víckrát ho číst nebude.
- Prolhaný - nejlepší ceny na trhu nebo zákonná povinnost? Dejte si pozor na to, co vypustíte z pusy, vždycky se přijde na to, že lžete. A zákazníci to dávají hodně rádi vědět dál.
- Bolestivý - gramatické chyby, neznalost, špatná grafická úprava - zkrátka všechno, co může ostatní vnitřně dost bolet. Neubližujte jim ani jménu své firmy.
- Překombinovaný - nechtějte po zákaznících, aby u Vás vyplnili formulář, otevřeli na e-mail přišlý pdf soubor, udělali z něj výřez a ten Vám poslali, aby získali 5% slevu. Nebudou na to mít chuť nebo tomu nebudou rozumět.
Jaký by direct mail naopak měl být?
- Zábavný – pokud zrovna nenabízíte vážné věci, nejlepším způsobem, jak někoho zaujmout, je ho pobavit. Ovšem ne jako cíl dopisu, ale součást sdělení.
- Vysvětlující – Co vlastně děláte? Zamyslete se nad tím, jak byste svou činnost ve dvou větách vysvětlili své babičce – a napište to podobně.
- Pomáhající – vypíchněte pár dobrých důvodů, proč by o Váš produkt neměl adresát přijít. A nejlépe demonstrativně – jak dokáže vyřešit jeho problém?
- Přímý – nikdo se nebude přelouskávat hustým textem, aby se konečně dostal k jádru pudla. Důležité věci zdůrazněte, nedůležitých se zbavte.
- Poutavý – samozřejmě v tom dobrém slova smyslu. Jednoduchý design, výstižný text a dobrá nabídka je nejlepší kombinací. Nikdo nepotřebuje vědět, co všechno umíte ve Wordu. A pokud dokážete i šikovně využít lidskou zvědavost, máte vyhráno.
- Originální – nemusíte zrovna šokovat. Ale zkuste se zamyslet nad tím, jak jinak svůj produkt nabídnout. Jste hodinový manžel? A co třeba poslat roztrhaný dopis spravený všemocnou lepicí páskou? Myslete jinak. Rozhodně zaujmete. A nemusí Vás to ani stát majlant.
- Aktivizující – chcete, aby zákazník navštívil Váš web? Nebo má poslat objednávku e-mailem? Tak mu to tam jasně napište. A nejlépe i časově omezte, abyste ho přiměli jednat co nejrychleji.
- Navigující -nezapomeňte poslat kontakt na sebe nebo na oddělení, které se potom může o zákazníka postarat. Moc nekombinujte, uveďte na sebe pouze základní údaje.
- Přesvědčivý - má zákazník navštívit Váš web nebo Vám dát svolení k zasílání newsletterů? A proč by to měl udělat? Vzbuďte v něm zvědavost, nadchněte ho pro něco zajímavého - připravte e-book, automatickou kalkulaci, nebo příklad z praxe.
- A v neposlední řadě - by neměl být direct mail delší, než tyto odrážky
Víte ještě o nějakých dobrých radách nebo častých prohřešcích? Dejte nám vědět na info@listonoska.cz.