Dopis vs. e-mail

dopisDva způsoby komunikace, jeden společný cíl: přesvědčit adresáta, aby udělal to, co chcete. Kdy ale mluvit elektronicky a kdy naopak hodit raději dopis do schránky? Jaké jsou výhody a omezení jednotlivých stylů sdělení? Dnes trošku více v číslech a statistikách.

 

Dopis

S úspěchy i nedokonalostmi direct mailu v marketingu jsme se setkali minule. Tedy jen ve zkratce a více prakticky:

Dopis ve schránce dokáže jednoduše upoutat pozornost (zejména ten adresný) a nemá takovou konkurenci (dle statistik je do českých schránek odesláno ročně pouze 150 – 160 milionů komerčních sdělení, u e-mailů se bavíme o miliardách). S kvalitní databází je jednoduché dopis personalizovat i si správně vybrat zástupce Vaší cílové skupiny. A když už jsme u těch databází – Vašim klientem může být každý, kdo má adresu (tedy všichni). A kontakt na B2B sektor se doslova nabízí v každém rejstříku, nemusíte se nikoho ptát na svolení.

Na druhou stranu bývá často problém vyšší cena nebo pracnější vyhodnocení úspěšnosti kampaně.

Podtrženo a sečteno: Dopisem můžete bez omezení oslovit vybranou cílovou skupinu a zaujmout jejich pozornost. Na druhou stranu byste s pravidelným obepisováním zákazníků brzo přišli na buben.

 

E-mail

E-mail osloví hodně lidí za krátkou dobu, dobře se vyhodnocuje a téměř nic nestojí. Už tak velkou radost z něj ale nemusí mít adresáti. Chodí jim totiž denně desítky e-mailů (a až 80 % jich tvoří SPAM).

Líbit se to přestává také státu, který začal reklamu regulovat (Zákon č. 480/2004 Sb., §7), nemůžete si tak bez zeptání najít na internetu e-mail a na ten napsat. Situaci po svém řeší také e-mailové systémy, jako je Google nebo Seznam, a do schránek zavádí filtry, které třídí zprávy obchodního a prodejního charakteru na jedno místo. Více si o tom můžete přečíst zde.

Oslovit zákazníka e-mailem začíná být komplikované a zdlouhavé, efektivita reklamy se vzhledem k počtu e-mailů také vytrácí (průměrná míra otevření e-mailu činí zhruba 20 %, na odkazy potom klikne jen něco přes 2 % lidí). Šanci se mezi tím vším prosadit mají hlavně ti, se kterými je již zákazník v kontaktu a informace si vyžádal (např. newsletterem). Pokud Vás zajímá tato problematika více, podívejte se třeba na výzkum od Silverpopu (interpretace v češtině) nebo od Smart Insight.

Podtrženo a sečteno: e-mail se příliš nehodí na získávání zákazníků, je ale skvělým nástrojem ve fázi, kdy už se se zákazníkem známe.

 

Černé na bílém

  E-mail Direct mail
Cena
  • Náklady spojené s tvorbou e-mailu, e-mailový klient.
  • Zahrnuje náklady na výrobu a distribuci.
Konkurence
  • Velice vysoká.
  • Malá.
Kontakt na klienty
  • Je nutné mít souhlas klienta
  • Seženete v každém registru
Vyhodnocení kampaně
  • S dobrými nástroji jednoduché.
  • Jednoduché, pokud se jedná o objednávky nebo pozvánky. Horší, pokud jde o něco jiného.
Aktivita klienta
  • Víte, jestli zákazník e-mail četl nebo kde kliknul. Má možnost reagovat ihned.
  • Víte, že se Vám ozve pouze ten, který má zájem. Zákazník musí k odpovědi udělat krok navíc.
Spam
  • Jednoduše spadne do spamu nebo komerčního sdělení.
  • Mezi dopisy se tak jednoduše neztratí.
Cílová skupina
  • Všichni, na které máme odsouhlasený e-mail.
  • Všichni, kteří mají adresu.
Cílení na nové zákazníky
  • Složitější.
  • Je možné jednoduše vyselektovat např. dle bydliště
Cílení na stávající zákazníky
  • Jednoduché.
  • Finančně náročnější.
Provedení
  • Manuálně jednodušší, automaticky můžete využít např. MailChimp.
  • Manuálně složitější, využít můžete různé editory nebo Listonošku (potom to máte téměř bez práce)
Další možnosti
  • E-mailem je možné poslat odkazy, videa aj.
  • K dopisu je možno přibalit něco hmotného

Pokud chcete oslovit zákazníky pomocí direct mailu, ozvěte se nám - uděláme to za Vás.

Pomohl Vám článek? Řekněte o něm dál.
VÍTE, ŽE MŮŽETE POSLAT PAPÍROVÝ DOPIS PŘÍMO Z POČÍTAČE?
Chci vědět víc